Showing posts tagged Onderzoek.
x

Koffie Onderweg

@koffieonderweg (Twitter)   

Een goede koffiepauze onderweg doet een mens goed! Via Twitter geven we je advies voor de beste koffieplekjes. Koffie Onderweg is een initiatief van KNALgroen.

Ontbijten is relatief goedkoper dan tien jaar geleden

Voor het ontbijt betalen we als Nederlanders relatief een stuk minder vergeleken met tien jaar geleden. Dit blijkt uit een onderzoek van ING. De gemiddelde prijs van het ontbijt is afgelopen decennia veel minder hard gestegen dan de inflatie.

In het onderzoek zijn de kosten van twee boterhammen met margarine, Goudse kaas en boterhammenworst, een krentenbol, twee kopjes koffie met suiker, een eitje en een glas sinaasappelsap onderzocht. De kosten van dit ontbijt vielen mee, die waren slechts met 13 procent gestegen terwijl de prijzen over de hele linie met 20 procent gestegen zijn.

Niet iedereen eet ‘s morgens natuurlijk zoveel, waardoor de maaltijd vaak goedkoper uitvalt. Zuinige consumenten wordt door ING niettemin aangeraden tevens een andere samenstelling van hun ontbijt te overwegen. Koffiedrinkers die op thee overstappen, betalen op jaarbasis bijvoorbeeld zo’n 15 euro minder.

— 11 months ago with 2 notes
#Koffie  #Ontbijt  #Ochtend  #Onderweg  #Onderzoek  #ING 
Koffie kan Alzheimer voorkomen en vertragen

De cafeïne die in koffie zit kan mogelijk het ontwikkelen van de ziekte van Alzheimer voorkomen en vertragen. Dit blijkt uit een onderzoek van de universiteiten van South Florida en Miami. De onderzoekers volgden 124 mensen in de leeftijd van 65-88 jaar. De studie richtte zich met name op deelnemers die al last hadden van Mild Cognitive Impairment (MCI), een stoornis die een voorbode kan zijn van de ziekte van Alzheimer.

Deelnemers met MCI die twee tot vier jaar later Alzheimer kregen, bleken aan het begin van het onderzoek een lager cafeïneniveau in het bloed te hebben gehad dan deelnemers waarbij de MCI zich niet verder ontwikkelde. Van de Alzheimerpatiënten had niemand bij aanvang van de studie een cafeïnegehalte boven de kritische grens (1200 ng/ml), wat overeenkomt met een paar koppen koffie. Degenen die geen Alzheimer kregen, hadden juist een hoger cafeïneniveau dan de kritische grens in hun bloed.

De onderzoekers denken dat het hogere cafeïnegehalte in het bloed aangeeft dat deze mensen meer cafeïne binnenkrijgen, waarschijnlijk door regelmatig koffie te drinken. “Dit resultaat suggereert dat ouderen met MCI die zo’n drie koppen koffie per dag drinken de ontwikkeling van Alzheimer kunnen voorkomen of in ieder geval vertragen”, aldus hoofdauteur Chuanhai Cao.

(Source: nu.nl)

— 11 months ago
#Koffie  #Alzheimer  #Ziekte  #Onderzoek 
Een kop koffie onderweg verbetert de rijprestaties

Een kop koffie onderweg draagt bij aan betere rijprestaties blijkt uit een Nederlands onderzoek, gepubliceerd in Psychofarmacology. De cafeïne in koffie leidt tot vermindering van slaperigheid en tot minder slingeren op de snelweg.

24 gezonde vrijwilligers moesten voor een experiment 4 uur lang op een virtuele snelweg rijden. De vrijwilligers moesten met een snelheid van 95 km per uur zo veel mogelijk rechts rijden en mochten langzaam verkeer wel inhalen. Elk uur gaven de deelnemers aan of ze slaperig waren en wat ze zelf vonden van hun rijkwaliteiten.Na 2 uur rijden hielden de deelnemers een kwartier pauze en dronken een kop koffie met 80 milligram cafeïne of een cafeïnevrije koffie.

Een week later werd het experiment opnieuw gedaan in de simulator en wisselden de deelnemers van koffievariant, zodat iedereen met én zonder cafeïne had gereden. Zowel in het eerste als in het tweede uur na de pauze slingerde de cafeïnegroep minder en reed met een constantere snelheid. Verder hadden de cafeïnedrinkers minder moeite om de test uit te voeren, waren minder slaperig en vonden zichzelf 1 uur na de pauze beter rijden.

(Source: nieuwsblad.be)

— 11 months ago
#Koffie  #Onderweg  #Rijprestatie  #Snelweg  #Onderzoek  #Experiment  #Cafeine 
3 maal koffie per dag verlaagt risico op sterfte

Volwassenen in de leeftijd tussen 50 en 71 jaar kunnen het best minstens drie kopjes koffie drinken. Uit onderzoek van het Amerikaanse National Cancer Institute blijkt namelijk dat mesen die veel koffie overdag drinken 10 procent minder risico op sterfte hebben, dan mensen die geen koffie opnemen. 

Voor het onderzoek werden 400.000 mensen uit de leeftijdsgroep aan een enquête onderworpen. Dat gebeurde in de jaren 1995 en 1996, waarna de deelnemers nog tot en met 31 december 2008 gevolgd werden. Om geen vertekende resultaten te hebben, hielden de wetenschappers rekening met andere factoren van sterfte, zoals roken of een overmatig gebruik van alcohol. Na de uitsluiting daarvan, bleek dat proefpersonen die minstens drie tassen (gewone of décafeïne) koffie per dag dronken een betere levensverwachting hadden. Ze hadden minder kans om te overlijden aan hart- en vaatziekten, aandoeningen aan de luchtwegen, beroertes, verwondingen, ongelukken, diabetes of infecties.

De wetenschappers stelden echter wel vast dat mannelijke proefpersonen met een hoog koffieverbruik een iets hoger risco liepen op kanker. Bij vrouwen daarentegen werd geen link gevonden tussen koffie en het overlijden aan kanker. Volgens de onderzoekers kunnen we wetenschappelijk gezien echter niet besluiten dat koffie daadwerkelijk het leven verlengt. 

— 12 months ago
#Koffie  #Onderweg  #Onderzoek  #Sterfte  #Kanker 
Morsen van koffie….dat is menselijk!

Lopen met een kop koffie en dan morsen. Het morsen van koffie…het blijkt heel menselijk te zijn. Een onderzoek door de Universiteit van California in Santa Barbara toont aan dat het morsen van koffie een complexe wisselwerking is tussen de vloeistof en je lichaamsbewegingen.

Hoe snel de vloeistof heen en weer klotst, hangt af van de afmeting en de vorm van de houder waar ze in zit. En in een alledaagse kop koffie valt de frequentie van het klotsen toevallig net samen met het ritme van onze benen als we stappen, zo hebben Amerikaanse onderzoekers vastgesteld. Het resultaat: als we niet opletten versterken we met elke stap de beweging van de vloeistof, tot ze over de rand gaat.

Tips van de Amerikaanse onderzoekers zijn een open deur, maar nu wel wetenschappelijk onderbouwd. Eén: Loop langzaam met de koffie. Hoe langzamer je loopt, des te meer kans dat de schommelingen van de koffie binnen de perken (lees: randen van de mok) blijft. Twee: vul je mok niet te vol. Een afstand van een achtste van de diameter van de mok tot de bovenrand moet volstaan. Dat is ongeveer een centimeter.

En ten derde: kijk naar je mok terwijl je loopt. De experimenten toonden aan dat proefpersonen die hun mok in de gaten hielden aanzienlijk minder kans hadden op morsen. Vermoedelijk omdat mensen dan automatisch langzamer gaan lopen of omdat ze met hun hand te grote schommelingen in de mok corrigeren.

(Source: standaard.be)

— 1 year ago with 1 note
#Koffie  #Morsen  #Menselijk  #Onderzoek  #Onderweg