De cafeïne die in koffie zit kan mogelijk het ontwikkelen van de ziekte van Alzheimer voorkomen en vertragen. Dit blijkt uit een onderzoek van de universiteiten van South Florida en Miami. De onderzoekers volgden 124 mensen in de leeftijd van 65-88 jaar. De studie richtte zich met name op deelnemers die al last hadden van Mild Cognitive Impairment (MCI), een stoornis die een voorbode kan zijn van de ziekte van Alzheimer.
Deelnemers met MCI die twee tot vier jaar later Alzheimer kregen, bleken aan het begin van het onderzoek een lager cafeïneniveau in het bloed te hebben gehad dan deelnemers waarbij de MCI zich niet verder ontwikkelde. Van de Alzheimerpatiënten had niemand bij aanvang van de studie een cafeïnegehalte boven de kritische grens (1200 ng/ml), wat overeenkomt met een paar koppen koffie. Degenen die geen Alzheimer kregen, hadden juist een hoger cafeïneniveau dan de kritische grens in hun bloed.
De onderzoekers denken dat het hogere cafeïnegehalte in het bloed aangeeft dat deze mensen meer cafeïne binnenkrijgen, waarschijnlijk door regelmatig koffie te drinken. “Dit resultaat suggereert dat ouderen met MCI die zo’n drie koppen koffie per dag drinken de ontwikkeling van Alzheimer kunnen voorkomen of in ieder geval vertragen”, aldus hoofdauteur Chuanhai Cao.
(Source: nu.nl)